Foto: Victor Nieuwenhuijs
Foto: Victor Nieuwenhuijs

Ik hoorde dat er geluisterd werd
Armando vertolkt door Cherry Duyns

‘Ik hoorde dat er geluisterd werd’, is de titel van het literaire concert dat Armando en Oleg Lysenko gedurende twee jaar hebben gegeven. Schrijver, schilder, beeldhouwer, film- en theatermaker Armando las voor uit zijn grootse oeuvre. Accordeonist en bandoneonist Oleg Lysenko begeleidde hem, liet muziek en literatuur met meesterhand in elkaar vervloeien.
Als opening Armando’s filmgedicht ‘der Feldzug’, gerealiseerd door Victor Nieuwenhuijs.
Een avond die het publiek niet snel zou vergeten.

Toen Armando zich om gezondheidsredenen moest terugtrekken, vond hij dat de geplande tournee niet afgezegd mocht worden. Hij vroeg Cherry Duyns , zijn oudste vriend en Herenleed-partner, de honneurs waar te nemen. Aan proza en poëzie van Armando heeft Cherry Duyns zijn verhaal over hun verstandhouding toegevoegd: Eine Mecklenburgische Reise. Een tocht door Duitsland, een tocht door Armando’s wereld van nu. Een eerbetoon aan een van de meest vooraanstaande en veelzijdige kunstenaars van Nederland.

De muziek van de voorstelling is: Victor Vlasov – Gulag Suite (zie fragment Vrije Geluiden) Rubinstein – Russisch en Trepak op.82,N6 Jerzy Petersburski – Tango Vittorio Monti – Czardas Igor Strawinsky – Tango

Een impressie te krijgen zie: https://vimeo.com/194525120
wachtwoord: Armando
https://www.youtube.com/watch?v=zoMJl6NRfig


Armando
Armando (1929-2018) was een hedendaagse uomo universale. Hij was een kunstenaar die zijn gedachtegoed verbeeldt in vele disciplines. Armando is schilder, tekenaar, beeldhouwer en etser. Maar hij is ook schrijver, filmer, theatermaker en tot 2003 violist. Armando werkte tientallen jaren aan een oeuvre als een huis; een Gesamtkunstwerk met een aantal sterke en consistente thema’s die met eenvoud en kracht worden verbeeld. Armando groeide op in het Amersfoort van de Tweede Wereldoorlog. De oorlogsjaren bepaalden zijn beeld van de mens en vormen de inspiratiebron voor zijn artistieke oeuvre. Armando’s fascinatie voor de tragiek van de mens in een onverschillig landschap wordt in vele disciplines en motieven uitgewerkt. In het werk komen machthebbers, daders en slachtoffers voor. Armando reflecteert op de ongemakkelijke schoonheid van het kwaad, de schuld van het landschap en de tijd die sporen uit het verleden wist. Ondanks de zwaarte van zijn thematiek en de melancholische grondtoon van zijn oeuvre, raakt Armando in zijn theaterwerk, sprookjes en verhalen een lichtere, absurdistische, zelfs humoristische snaar. Armando’s werk is veel bekroond, hij ontving belangrijke prijzen zoals de Herman Gorterprijs, de Multatuliprijs, de VSB Poëzieprijs en de Gouden Ganzenveer. Armando is lid van de Akademie der Künste in Berlijn. Zijn werk is in vele museale en belangrijke particuliere collecties in binnen- en buitenland opgenomen.

Cherry Duyns
Film-theatermaker en schrijver Cherry Duyns (1944) beschouwt zichzelf bovenal als verhalenverteller. Hij maakte meer dan vijftig documentaires waarvan vele nationaal en internationaal werden bekroond. Tot zijn gelauwerde filmwerk behoren: Levensberichten (1986), De Wording: Observaties bij het ontstaan van vijf kunstwerken (1988), de reeks Toonmeesters (1994, ’97) en De droom van de beer (en de neergang van het Sovjet-circus) (2001). Zijn meest recente documentaire is De Matthäus missie van Reinbert de Leeuw (2016).
Met Armando maakte hij het onvergetelijke Herenleed (1971-1997). Armando en Cherry Duyns waren meer dan een halve eeuw bevriend, zij tekenden samen voor de Gedaanteverwisseling, een poëtische documentaire film over Berlijn. Als theatermaker regisseerde en schreef Duyns onder meer Windkracht (met André Heuvelman, 2007), Kwam een vogel gevlogen (met Barbara Hannigan en Peter Prommel, 2010) en Koeien, Opera Misha (met Guus Janssen, 2015). Hij debuteerde in 1988 als schrijver met de roman De Zondagsjongen, gevolgd door Dante’s Trompet (1993) en De Chinese knoop (2005). Daarnaast publiceerde hij herinneringen en andere prozastukken onder de titel Achterland (2010).

AVRO op radio 4 en bij het VPRO televisieprogramma Vrije Geluiden. Oleg heeft een voorliefde voor genre-overschrijdende projecten waarbij beeldende kunst, literatuur en muziek elkaar aanvullen en in elkaar overvloeien. Recent trad hij onder meer op met schrijver en beeldend kunstenaar Armando, beeldhouwer en tekenaar Koenraad Tinel en met de schrijvers Stefan Brijs en Stefan Hertmans en met de vertaler Hans Boland en de journalist/schrijver Peter d’Hamecourt. www.oleglysenko.com Cherry Duyns (1944) is film-theatermaker en schrijver. Beschouwt zichzelf bovenal als verhalenverteller. Hij maakte meer dan vijftig documentaires waarvan vele nationaal en internationaal werden bekroond. Tot zijn gelauwerde filmwerk behoren: Levensberichten (1986), De Wording: Observaties bij het ontstaan van vijf kunstwerken (1988), de reeks Toonmeesters (1994, ’97) en De droom van de beer (en de neergang van het Sovjet-circus) (2001). Zijn meest recente documentaire is De Matthäus missie van Reinbert de Leeuw (2016). Met Armando maakte hij het onvergetelijke Herenleed (1971-1997). Armando en Cherry Duyns zijn al meer dan een halve eeuw bevriend, zij tekenden samen voor de Gedaanteverwisseling, een poëtische documentaire film over Berlijn. Als theatermaker regisseerde en schreef Duyns onder meer Windkracht (met André Heuvelman, 2007), Kwam een vogel gevlogen (met Barbara Hannigan en Peter Prommel, 2010) en Koeien, Opera Misha (met Guus Janssen, 2015). Hij debuteerde in 1988 als schrijver met de roman De Zondagsjongen, gevolgd door Dante’s Trompet (1993) en De Chinese knoop (2005). Daarnaast publiceerde hij herinneringen en andere prozastukken onder de titel Achterland (2010). En hij presenteerde zijn fotowerk in het boekwerk Voor mijn ogen (2015). In voorbereiding: de roman Afscheid / Abschied. Dit jaar bewerkte Cherry Duyns voor de 80- ste verjaardag van prinses Beatrix de voorstelling Kwam een vogel gevlogen, die in het Paleis op de Dam werd opgevoerd. De muziek van de voorstelling is: Victor Vlasov – Gulag Suite (zie fragment Vrije Geluiden) Rubinstein – Russisch en Trepak op.82,N6 Jerzy Petersburski – Tango Vittorio Monti – Czardas Igor Strawinsky – Tango De duur van het programma is ca. 50 minuten, met/zonder pauze?

Een impressie te krijgen zie: https://vimeo.com/194525120 wachtwoord: Armando
https://www.youtube.com/watch?v=zoMJl6NRfig